Dla ucznia
Jak powinny wyglądać rozwiązania?
Rozwiązania zawsze muszą być spisane jednostronnie. Na jednym arkuszu nie można zamieścić rozwiązań do dwóch różnych zadań – bardzo często różne zadania są sprawdzane przez różne zespoły.
Na rozwiązaniach zadań z etapu korespondencyjnego należy zamieścić w lewym górnym rogu:
- imię i nazwisko;
- adres;
- adres e-mail;
- klasę;
- nazwę i adres szkoły;
- unikalny numer uczestnika uzyskany dzięki rejestracji na stronie.
Oprócz tego należy pamiętać o:
- numerze zadania;
- ponumerowaniu stron, gdy jest ich więcej niż jedna.
Rozwiązania można spisywać zarówno ręcznie, jak i za pomocą komputera – w obu przypadkach należy dostarczyć je w formie papierowej pocztą.
Poniżej udostępniamy przykładowe szablony, które mogą ułatwić redagowanie rozwiązań. Jeden z nich jest w formacie PDF – do spisywania ręcznego, drugi zaś jest plikiem LaTeX – może być przydatny przy zapisie na komputerze. Zwracamy uwagę na to, że używanie poniższych szablonów nie jest konieczne.
Pobierz szablon LaTeX
Pobierz szablon PDF
Na zawodach II i III stopnia uczniowie otrzymują specjalne arkusze – zarówno do brudnopisu, jak i czystopisu – i zostaną poinstruowani jak należy je wypełnić.
Skala ocen
Zgodnie z decyzją Komitetu Głównego z dnia 5.01.2001 r.
począwszy od zawodów II stopnia 52. OM została wprowadzona następująca skala ocen:
- 6 – zadanie rozwiązane bezbłędnie lub z mało istotnymi usterkami,
- 5 – rozwiązanie posiadające poważniejsze usterki,
które jednak nie dyskwalifikują zadania jako rozwiązanego,
- 2 – pół zadania, tzn. rozwiązanie zawierające usterki, przy których, według oceniającego,
zadania nie można uznać za rozwiązane, jednak co najmniej połowa zadania została zrobiona,
- 0 – zadanie nierozwiązane lub zawierające drobne przyczynki,
których nie można uznać nawet za pół zadania.
Oczywiście powyższe opisy nie są precyzyjną definicją,
pozwalają jednak przekazać ideę ustalania kryteriów punktowych przy ocenianiu zadań.
O kolejności zawodników decyduje wyłącznie suma punktów.
Obóz naukowy
Na obóz naukowy zapraszane są osoby delegowane na zawody międzynarodowe oraz najlepsi uczestnicy finału z klas niematuralnych. Odbywa się on zazwyczaj na początku czerwca i trwa około dwóch tygodni.
Zachęcamy do zapoznania się z broszurami z poprzednich obozów.
Zawody międzynarodowe
Najlepsi uczestnicy Olimpiady Matematycznej mają szansę zakwalifikować się na różne zawody międzynarodowe. Decyzja co do zawodów, w których Polska w danym roku bierze udział, jak i sposobu wyłaniania reprezentacji, należy do Komitetu Głównego. Poniżej opisano zawody, na które KG OM delegował uczestników w ostatnich latach, oraz przedstawiono, w jaki sposób zazwyczaj wyłaniano reprezentacje.
Międzynarodowa Olimpiada Matematyczna – International Mathematical Olympiad – IMO
Są to najbardziej prestiżowe zawody matematyczne dla uczniów na świecie. Każdy kraj może wystawić do sześciu zawodników. Konkurs odbywa się w dwóch czteroipółgodzinnych sesjach, podczas każdej z nich każdy z uczestników mierzy się samodzielnie z trzema zadaniami. Zadania oceniane są w skali od 0 do 7 punktów. Na podstawie sumy punktów ustalane są wyniki. Przyznawane są medale: złote, srebrne i brązowe. Warto zwrócić uwagę, że w przeciwieństwie do większości zawodów sportowych, na IMO przyznaje się znacznie więcej medali niż trzy. Uczestnicy, którzy nie zdobyli medalu, ale w pełni poprawnie rozwiązali co najmniej jedno zadanie, otrzymują wzmiankę honorową.
Zawody zazwyczaj odbywają się w lipcu.
Do reprezentacji na Międzynarodową Olimpiadę Matematyczną kwalifikuje się sześciu najlepszych uczestników danej edycji Olimpiady. W historii OM zdarzały się przypadki, kiedy rozstrzygnięcie składu za pomocą wyników 2 i 3 etapu nie było możliwe i Komitet Główny zdecydował się na organizację obozu przygotowawczego, na którym odbywała się dogrywka.
Środkowoeuropejska Olimpiada Matematyczna – Middle European Mathematical Olympiad – MEMO
W tych zawodach bierze udział około 10 krajów z Europy Środkowej. Zawody składają się z dwóch niezależnych części: indywidualnej i drużynowej. Podczas pierwszej z nich uczestnicy mierzą się z czterema zadaniami – po jednym z algebry, geometrii, kombinatoryki i teorii liczb – mając na to pięć godzin. Zawody drużynowe polegają na wspólnym – w obrębie jednej reprezentacji – rozwiązywaniu ośmiu zadań. Nagrody za zawody indywidualne są przyznawane analogicznie do Międzynarodowej Olimpiady Matematycznej, a na zawodach drużynowych przyznaje się po jednym medalu: złotym, srebrnym i brązowym.
Olimpiada odbywa się zazwyczaj na przełomie sierpnia i września.
Na zawody jest kwalifikowana najlepsza szóstka uczestników, którzy są w klasie niematuralnej oraz nie są zakwalifikowani na Międzynarodową Olimpiadę Matematyczną.
Zawody Matematyczne Państw Bałtyckich – Baltic Way
W zawodach biorą udział pięcioosobowe drużyny z północy Europy. Mają oni 4.5 godziny na rozwiązanie 20 zadań. Każde z zadań jest oceniane w skali od 0 do 5 punktów.
Zawody te odbywają się na początku listopada. Polskę reprezentuje piątka najlepszych uczniów z klas niematuralnych, którzy nie są zakwalifikowani na IMO ani na MEMO.
Mistrzostwa Rumunii w Matematyce – Romanian Masters of Mathematics – RMM
Zawody te są organizowane przez Rumunię i przypominają formułą Międzynarodową Olimpiadę Matematyczną. Zadania są w opinii wielu ludzi trudniejsze niż te na IMO. W tych zawodach bierze udział około 20 krajów z całego świata – w tym reprezentacje Rosji, Chin czy USA.
Zawody te odbywają się na przełomie lutego i marca. Zazwyczaj na zawody kwalifikowane są cztery najlepsze osoby z klas niematuralnych.
Europejska Olimpiada Matematyczna Dziewcząt – European Girls' Mathematical Olympiad – EGMO
Formuła Olimpiady jest analogiczna do Międzynarodowej Olimpiady Matematycznej. Mogą w niej wziąć udział jedynie osoby płci żeńskiej. W zawodach bierze udział kilkadziesiąt krajów, w tym kilkanaście spoza Europy.
EGMO odbywa się na początku kwietnia. Reprezentacja Polski składa się z czterech kobiet z klas niematuralnych, które uzyskały najlepszy wynik na danej Olimpiadzie Matematycznej.